Algemene voorwaarden consult bij praktijk Rielex cranio sacraal therapie
Inleiding / juridisch kader
Vanaf het moment dat de cliënt een afspraak maakt met Rielex is er sprake van een behandelovereenkomst tussen Rielex en de cliënt.
Daarmee zijn de bepalingen van Boek 7 titel 7 afdeling 5 van het BW (ook wel genoemd de WGBO: de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst) van toepassing op deze overeenkomst.
Ook zijn de bepalingen van de WKKGZ: Wet Kwaliteit, Klachten, Geschillen in de Zorg van toepassing, evenals de bepalingen uit de Richtlijn AVG.
Rielex is ook gebonden aan de meldcode huiselijk geweld.
In aanvulling op de wettelijke bepalingen zijn onderstaande algemene voorwaarden van toepassing op de behandelingsovereenkomst tussen de cliënt en Rielex. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts tussen de cliënt en Rielex als zij schriftelijk zijn overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt.
Begrippen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
-
Rielex : de Praktijk voor cranio sacraal therapie door Marianne Kessens.
-
Cliënt: de persoon aan wie door Rielex zorg of advies verleend wordt, dan wel diens wettelijke vertegenwoordigers;
-
Vertegenwoordiger: de persoon of personen door wie de cliënt op grond van de wet bij het sluiten en uitvoeren van de behandelingsovereenkomst wordt vertegenwoordigd.
-
Incident: Een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg, en heeft geleid of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.
-
Calamiteit: een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg door en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.
Informatie met betrekking tot de behandeling
Rielex licht de cliënt duidelijk en desgevraagd schriftelijk in over de werkwijze van het voorgenomen onderzoek en de voorgestelde en mogelijk alternatieve behandelingen en over de ontwikkelingen van het onderzoek, de behandeling en de gezondheidstoestand van de cliënt.
De informatie is begrijpelijk en passend bij de leeftijd en het bevattingsvermogen van de cliënt.
Werkwijze
Elk consult van Rielex staat op zich, waarbij de mogelijkheid bestaat om na afloop van een consult een vervolg af te spreken. Tijdens een eerste consult wordt een anamnese afgenomen en zo nodig een behandelplan afgesproken.
De cliënt verstrekt Rielex de voor de administratie benodigde gegevens.
De cliënt verstrekt Rielex alle voor de behandeling noodzakelijke gegevens.
Rielex stelt geen medische diagnose en verwijst de cliënt daarvoor te allen tijde naar een huisarts of medisch specialist.
De cliënt is zelf verantwoordelijk voor het contact met de eigen huisarts of medisch specialist.
Kwaliteit
Rielex levert zorg en adviezen met inachtneming van de geldende normen en richtlijnen voor cranio sacraal therapie zoals deze onder anderen zijn vastgelegd in de het beroepsprofiel en beroepscompetentieprofiel voor cranio sacraal therapeuten.
Daarnaast voldoet Rielex aan de eisen die de wetgever, de LVNT en de RBCZ stellen aan beoefenaren van complementaire zorg.
Tarief en en voorwaarden
Rielex zorgt er voor dat deze algemene voorwaarden voor cliënten raadpleegbaar op de website staan. Bij het intakegesprek, of uiterlijk voordat de behandeling aanvangt, kunnen deze worden toegelicht.
Rielex deelt de cliënt voorafgaande aan het consult mondeling, schriftelijk of anderszins mee welke tarieven gelden. De tarieven zijn inclusief BTW of andere wettelijke heffingen indien en voor zover die berekend zouden moeten worden.
Het tarief van Rielex is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende zorg of adviezen.
Betaling
Betaling geschiedt per consult en tenzij anders is overeengekomen betaalt de cliënt aan Rielex voor ieder consult direct na afloop daarvan middels een betaalverzoek of contante betaling. Rielex verstrekt na elke consult een factuur met een specificatie van de verrichte handelingen.
Compensatie door de cliënt met bestaande of vermeende vorderingen op Rielex uit welke hoofde dan ook, is uitdrukkelijk uitgesloten..
Voor de bepaling van hetgeen door of met betrekking tot de cliënt te eniger tijd aan Rielex verschuldigd is, zijn de boeken en de administratie van Rielex bepalend, zulks behoudens tegenbewijs.
Bezwaren tegen de hoogte van het factuurbedrag schorten de betalingsverplichting niet op.
Verhindering
Indien de cliënt verhinderd is om op de afgesproken datum en tijdstip op het praktijkadres aanwezig te zijn, moet Rielex hiervan zo spoedig mogelijk per telefoon of mail op de hoogte worden gesteld.
Indien de cliënt korter dan een etmaal (24 uur) voor genoemd tijdstip bericht van verhindering aan Rielex geeft, dan wel geen zodanig bericht geeft, is Rielex gerechtigd om het tarief voor de desbetreffende afspraak aan de cliënt in rekening te brengen.
Bij afspraken op een dag volgend op een zondag of op één of meer erkende feestdagen wordt bedoelde termijn van 24 uur geacht in te gaan om 18.00 uur op de laatste voorafgaande gewone werkdag.
Privacy en geheimhouding
Rielex verwerkt persoonsgegevens voor zover het gaat om gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. De cliënt kan daar geen bezwaar tegen maken De cliënt heeft hiervoor wel het recht van inzage en correctie.
De door de cliënt verstrekte medische gegevens zijn bijzondere gegevens in de zin van de AVG en worden alleen met toestemming van de cliënt verwerkt.
Rielex is verplicht een cliëntendossier bij te houden en bewaart dit op een veilige manier gedurende de wettelijk voorgeschreven termijn.
Aansprakelijkheid
Het advies en de zorg van Rielex zijn naar hun aard resultaat gericht, echter zonder dat resultaat te garanderen. Rielex sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door de cliënt van door Rielex verstrekte adviezen, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de kant van Rielex.
Indien de cliënt onvolledige of onjuiste informatie heeft verstrekt, kan dat nooit leiden tot enige aansprakelijkheid voor rielex.
Vergoeding door verzekeraars
Rielex spant zich in om te voldoen aan de eisen die verzekeraars stellen aan een cranio sacraal therapeutisch consult om vergoed te kunnen worden. Omdat elke verzekeraar jaarlijks zelf bepaalt welke therapie vergoed kan worden en dat zelfs per polis kan verschillen, is het de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt om vooraf na te gaan in hoeverre de kosten van een behandeling door Rielex vanuit de zorgverzekering worden vergoed.
Vertegenwoordiging
In geval van minderjarige cliënten zijn mogelijkheden van vertegenwoordiging van de cliënt geregeld in de wet, specifiek in de artikelen 7:450, 7:447 en 7:465 van het Burgerlijk Wetboek.
De Zorgaanbieder vergewist zich ervan of er sprake is van vertegenwoordiging zoals is bedoeld in artikel 3 van deze algemene voorwaarden, waaronder mede begrepen de toepasselijkheid van de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen
Betrekken van derden bij de uitvoering van (onderdelen van) de zorg
-
Rielex kan, in het kader van de behandeling, derden opdracht geven tot de levering van zorg en adviezen. Rielex doet dit zorgvuldig en informeert de cliënt hierover. Rielex blijft in die gevallen jegens de cliënt verantwoordelijk voor het totaal van de behandeling.
-
Rielex kan de cliënt ook doorverwijzen naar een andere therapeut. In die gevallen gaat de cliënt met die andere therapeut een behandelingsovereenkomst aan.
Incident of calamiteit
Ingeval van een incident neemt Rielex daarover na het ontdekken direct contact op met de cliënt, draagt Rielex zorg voor een volledig dossier en verzamelt alle gegevens die behulpzaam kunnen zijn bij het vaststellen van de feiten.
Daarnaast onderneemt Rielex wat nodig is om eventuele negatieve gevolgen van het incident voor de gezondheidssituatie van de cliënt weg te nemen of te beperken en verleent Rielex medewerking aan een eventueel door de cliënt gewenste second opinion.
Zodra de toedracht van het Incident bekend is, wordt de cliënt duidelijk geïnformeerd over aard en toedracht en wordt dit in het dossier opgenomen. In het kader van deze communicatie wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de wensen en behoeften van de cliënt.
Is er sprake van een calamiteit dan wordt in aanvulling op bovenstaande onverwijld de Inspectie Gezondheidszorg geïnformeerd.
Beëindiging van de behandelingsovereenkomst
Rielex werkt in beginsel per consult, maar in het geval er afspraken zijn gemaakt met de cliënt over een behandeling van meerdere consulten, kan de cliënt de behandelings-overeenkomst te allen tijde eenzijdig opzeggen door dat uiterlijk twee werkdagen vóór de gemaakte afspraak aan Rielex te laten weten.
Rielex kan een reeds afgesproken consult of behandelingsovereenkomst uitsluitend opzeggen vanwege gewichtige redenen.
Gewichtige redenen zijn aanwezig indien in redelijkheid van Rielex niet kan worden verlangd dat de behandelingsovereenkomst wordt voortgezet. Onder deze redenen wordt in ieder geval verstaan:
-
de cliënt komt gemaakte afspraken uit de behandelingsovereenkomst niet na;
-
de cliënt weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de behandelingsovereenkomst;.
-
de cliënt, diens wettelijk vertegenwoordiger, vertoont gedrag jegens Rielex dat de voortzetting van de zorgverlening niet meer mogelijk maakt.
-
de omvang of zwaarte van de zorgvraag ontwikkelt zich zodanig dat deze buiten de reikwijdte van een cranio sacraal therapeutisch consult gaat vallen.
Rielex zal bij opzegging naar vermogen behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor de cliënt.
Beëindiging van de overeenkomst heeft geen gevolgen voor openstaande betalingsverplichtingen.
Rielex is bij een betalingsachterstand gerechtigd om bij een volgend consult een directe betaling via betaalverzoek - of contante betaling te verlangen en behoudt zich het recht voor om verdere behandeling op te schorten tot aan de betalingsverplichting is voldaan.
Klachten
Rielex beschikt over een op de wet gebaseerde regeling voor de opvang en behandeling van klachten en behandelt een klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure
Onderdeel van de klachtenregeling is de door de Wkkgz bedoelde klachtenfunctionaris. Deze zorgt o.a. voor opvang van de klacht, kan bemiddelen en kan een oplossing voor de klacht aandragen. Deze klachtenfunctionaris werkt onafhankelijk.
Naam en contactgegevens van deze functionaris worden door Rielex op eerste verzoek van de cliënt verstrekt.
Geschillen
Een geschil ontstaat als de procedure zoals hiervoor omschreven niet goed is gevolgd of indien die procedure wel is gevolgd maar niet heeft geleid tot het in voldoende mate wegnemen van de klacht of indien van de cliënt in redelijkheid niet mag worden verwacht de klacht eerst bij de Rielex in te dienen.
De cliënt en Rielex kunnen een geschil voorleggen aan de Geschillencommissie waarbij Rielex middels de LVNT is aangesloten. In de geschillenregeling wordt de termijn waarbinnen een geschil moet worden ingediend bepaald.
De geschillenregeling voldoet aan de eisen van de Wkkgz.